Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele

Příručka pro učitele vycházející z požadavků vzdělávacích programů mapuje současnou situaci a východiska multikulturalismu jakožto ideologie a poskytuje základní orientaci v problematice.

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Průcha, Jan, 1934- (Author)
Format: Book
Language: Czech
Published: Praha : Triton, 2006
Edition: Vyd. 1.
Series: První pomoc pro pedagogy
Subjects:
ISBN: 8072548662
Physical Description: 263 s. ; 17 cm

Cover

Table of contents

Description
Summary: Příručka pro učitele vycházející z požadavků vzdělávacích programů mapuje současnou situaci a východiska multikulturalismu jakožto ideologie a poskytuje základní orientaci v problematice.
Závazným dokumentem české vzdělávací politiky je Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001) a z ní vycházející Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2005), v nichž jedním z definovaných cílů je multikulturní výchova (MV). MV je tedy povinná součást základního vzdělání, k jejíž realizaci publikace přispívá. Po teoretickém úvodu s vymezenou terminologií, přiblížením nejednoznačností (etnikum není národ) a doporučenou, stručně zanotovanou literaturou autor přibližuje etnické vědomí české mládeže vycházející z rozličných výzkumů - postojů, stereotypů a předsudků jednotlivých věkových skupin. Uvádí požadavky kladené na učitele, jež lze souhrnně nazvat interkulturními kompetencemi zahrnujícími teoretické koncepce a didaktické dovednosti. Další kapitola se týká vzdělávání dětí cizinců - jejich soužití s českou dětskou populací, vzdělávací úspěšností, postojů rodičů-cizinců ke školnímu vzdělávání, praxí multikulturní výchovy v zahraničí. Předposlední část vysvětluje nutnosti sebereflexe s žádoucím poznáním vlastní kulturní "zakotvenosti", závěrem autor předkládá kritiky multikulturalismu uznávaných odborníků, čímž částečně zpochybňuje celý text a nechává na čtenáři, aby si sám utvořil vlastní názor. Ačkoliv je text primárně určen odborné veřejnosti, bude přínosem pro všechny, kdo se zajímají o soužití různých kultur v této zemi.
Bibliography: Obsahuje bibliografii
ISBN: 8072548662